7 enkla sätt att få bättre minne

Vare sig du vill bli skarpare när du spelar kort eller komma ihåg fler saker inför tentan är det viktigt att du hela tiden övar upp minnesförmågan. Här kommer sju enkla sätt att få bättre minne:

  1. Koncentrera dig i 8 sekunder. Allt ska gå så himla fort idag. I och med detta glömmer vi bort att stanna upp och fokusera. Fokus är en absolut nödvändighet för att kunna komma ihåg, så ett tips: stanna upp i minst åtta sekunder och koncentrera dig på det du vill lägga på minnet. Varför? Jo, för att det tar minst åtta sekunder för information att gå från korttidsminnet till långtidsminnet.
  2. Ta hjälp av stressbollar! Otroligt nog kan att krama om en stressboll hjälpa oss att minnas. Om du är högerhänt ska du ha bollen i höger hand och om du är vänsterhänt i vänster hand. Medan du kramar bollen i åtminstone 45 sekunder kan minnena komma till dig. Du behövde bara stanna upp en stund. Om du känner att du är så stressad att du har svårt att minnas kan du prova att varva ner framför Sveriges bästa casinoportal, med en bra bok, en löprunda eller avslappningsövningar.
  3. Träna och motionera. Det krävs inte tuff fysisk träning för att minnet ska vakna. Till och med lätt träning och motion kan påverka minnesförmågan positivt, vilket många studier har visat. Forskare har bland annat mätt hur mycket personer kommer ihåg före och efter ett lättare träningspass. För de allra flesta försökspersonerna hade träningen förfriskat minnet.
  4. Se till att få tillräckligt mycket sömn! Att sova är A och O för kroppens minne, så det är föga överraskande att sömn påverkar minnesförmågan till det bättre. Det är betydligt lättare att vara skärpt och fokuserad efter en god nattsömn och till och med de där små detaljerna som annars är svåra att komma ihåg blir enklare att erinra sig.
  5. Tugga tuggummi. När du står inför en viktig tentamen kan du ge minnet en boost genom att tugga tuggummi. Kämpar du med att komma ihåg småsaker? Tugga då tuggummi i minst 30 minuter medan du läser på – långtidsminnet kommer älska det. Gör du dig snarare redo för en pokerturnering eller ett pop quiz bör du dock undvika tuggummin, då tuggandet kan påverka korttidsminnet negativt.
  6. Visualisera mera. Ett av de bästa sätten att hjälpa hjärnan att komma ihåg något är att förknippa det med en visuell bild. Genom att koppla samman information med bilder kan du i princip lägga hur mycket information som helst på minnet. Denna minnesteknik är så användbar att många minnesproffs använder sig av den. Om du till exempel behöver minnas detaljer om spelautomaternas historia kan du koppla samman dem med den gången du vann på dina gratissnurrar. Hur såg det ut när du vann en storvinst?
  7. Kladda på papper. Om du sitter på en föreläsning, lektion eller ett möte behöver du inte skämmas ifall du kladdar i anteckningsblocket. Att kladda på papper – såsom att rita hjärtan, blommor och ornament – har visat sig vara riktigt effektivt om man vill minnas det som sägs.

Post Comment